Moje hubnutí (před i) po porodu

Dlouho slibovaný článek. Myslela jsem, že vám k tomu taky něco lepšího nafotím. Tady vlastně ani fotky nejsou potřeba, a v plavkách jste mě už nedávno stejně viděli :-). Takže radši to vezmu hned od začátku, svoji zkušenost s hubnutím. Protože to začalo dávno před dětmi, kdy už ručička na váze dosáhla kritického bodu, a já už jsem si řekla, že se sebou vážně něco musím dělat!

Nikdy jsem totiž nebyla drobná ani štíhlá, spíš od začátku střední školy stále "oplácaná", až to při sedavém zaměstnání a sladkých svačinkách přerostlo ve větší nadváhu. Tenkrát jsem už měla za sebou různé krátkodové diety, experimenty s raw stravou a dva roky vegetariánství, které díky enormnímu příjmu sacharidů za všechno vlastně mohly. Nebyla jsem to já a ani jedním jsem bohužel nezhubla, necítila se lépe a ani nespasila svět. Tak jsem se zase vrátila nohama na zem (a k "běžné" stravě), obrnila se dávkou trpělivosti a na doporučení se přihlásila do on-line hubnoucího programu na míru s názvem STOB. Do něj jsem zadala svůj věk, váhu, výšku, míry a další drobnosti a program mi vypočítal ideální jídelníček s adekvátním váhovým úbytkem na čtvrt roku. Začala jsem si tedy doporučený denní příjem hezky počítat, psát a stravu vážit. Zjistila jsem, kde jsem dělala největší chyby, což byl nepravidelný příjem, nadbytek cukrů a tuků, pramálo bílkovin a minimální množství tekutin. Takže kromě prvního jsem vše ještě s nemalou dávkou zeleniny přidala. Společně s běžným pohybem a občasným hřešením jsem už pak vše měla v oku a dodržovat tenhle naprostý hubnoucí základ bylo už spíš novým životním stylem. Není to totiž o hladovění nebo dietě, ale o tom stále dokola opakovaném vyváženém jídelníčku, na který si zvyknete. Občas si ho zpříjemníte, přizpůsobíte svým potřebám a chutím, ale už se zřejmě nikdy nevrátíte na 100% do starých kolejí.

Ze začátku to působilo vážně směšně. Pamatuju si když jsem byla fotit obálku s vizážistkou a ultraštíhlou modelkou a o přestávkách jsem vytáhla krabičku s paprikou a plátkovým sýrem, abych dodržela pravidelné jídlo pětkrát denně a všechny semaforky měla zelené. I v práci ze mě měli srandu. Ale opravdu jsem postupně za pár měsíců (už si to přesně nepamatuju) zhubla o dvě velikosti, a natrvalo bez jojo efektu! Šly dolů také centimetry v pase a přes boky, a úbytek byl samozřejmě především v tuku. I když jídlo miluju a často jsem hřešila více, až jsem nakonec jídlo přestala řešit, tak mi váha kolísala maximálně mezi dvěma kilogramy. A ano, zhubla jsem bez pohybu, a stejnou metodou také současně moje tchyně o generaci starší více než 25 kg. Protože jídlo prostě dělá nejvíce, pohybu je třeba už jen malý zlomek.  I ten je ale potřeba a také já jsem jej postupem času přidala a našla jsem si k němu kladný vztah. O něm vám zase napíšu jindy...

Stolování si užívám s porcelánovým džbánem Letters, a porcelánovou konvicí od Design Letters, uvnitř které je sítko na můj oblíbený sypaný čaj od Tafelgut
Hodně pít a ideálně nesladké nápoje. Alkohol naštěstí nemusím vůbec. Moje nej je voda s citronem, limetkou a mátou, zelený čaj a melta, která mi s mlékem odpoledne také zažene chuť na sladké. Nebo si brzy večer vyčistit zuby :-).

A jak jsem zhubla po porodu? Už jsem vlastně věděla, co na mě platí. Na STOB jsem už neměla trpělivost, ale najela jsem na stejný režim, ubrala denní příjem a taky šla kila dolů. A to jsem při prvním těhotenství přibrala alespoň 25 kilo. Tak nějak to šlo nahoru naprosto samo a i když to zní šíleně, každý to máme se svým tělem jinak, jídlo jsem nijak neřešila a cítila jsem se dobře. Osm kilo jsem naštěstí nechala hned v porodnici a s vyváženým jídelníčkem a lehčí stravou jsem začla hned po porodu. I při kojení, protože co lepšího může pro miminko být. Asi tři nebo čtyři kila před mou původní váhou se ručička zastavila, a to už jsem ale zjistila, že jsem těhotná podruhé :-). Takže potom celé znova. Při druhém těhotenství jsem už se ale trošku hlídala, takže nahoře bylo méně než 20 kilo. V porodnici jsem jich už také tolik nenechala. Do konečného hubnutí jsem se společně s cvičením zase pustila teprve nedávno, kdy už mě nechtělo pustit posledních pár kilo. Tentokrát jsem už měla opravdu vypozorované, že štíhlé holky pokud nepatří mezi těch pár se skvělými geny prostě tolik nejedí, takže jsem opět ubrala příjem a zkusila jsem tentokrát omezit také s přílohy a pečivo, a opět za měsíc byla poslední tři kila dole.

Nejsem vůbec žádná kuchařka, ale saláty na tisíc způsobů miluju. Společně s plátkem masa a lehkou přílohou se tak dá v pohodě vařit pro celou rodinu. A jídlo hlavně musí chutnat a bavit. Experimentujte a dopřejte si i lahůdky na dochucení, i když jen z lehka. Třeba řecké olivy, oříšky nebo sušená rajčata, semínka, avokádo... Obzvlášť v létě to jde samo!

Přiznám se, že teď jídlo neřeším. Jednak když se potřebuju odreagovat, potřebuju se hodně a nezdravě najíst, což je v posledních dnech často. Určitě vždy jde něco změnit a věnovat se sama sobě v jakémkoliv čase a situaci, ale teď tuhle energii zase investuju jinam. Taky se zase cítím dobře a s váhou jsem spokojená, i když by mohla jít za většího drilu ještě nějaká kila dolů a taky je co zpevňovat. Ale nejsem super žena, a naučila jsem se už mít taky ráda. Takže váha i při mém momentálním ne zrovna ideálním životním stylu nejde nahoru (ono ten výdej okolo dětí a domácnosti je také nemalý), a to, že se cítíte ve svém těle dobře vycítí a ocení vaše okolí a partner stejně mnohem více, než další dvě kila dole ;-).

Moje každodenní snídaně, bez které nemůže začít den!  Dříve jsem taky vůbec nesnídala, dne musím mít snídaně zásadně sladkou. Nesquik a plnotučné mléko jsem nevynechala ani při hubnutí, a když toho není hromada, jdou kila dolů taky ;-)

Tak tohle platilo na mě. Jsem zdravá, takže když nejsem líná, jde to a je to fajn. :-) Každá jsme ale jiná, takže poslouchejte svoje tělo a když to nejde, nechte si poradit i od odborníka, někdy třeba opravdu stačí málo. Protože jestli jsem zhubla jednou a doufám, že provždy já, zvládnete to také, určitě!

Hodně trpělivosti, úspěchu a sebelásky nejen všem maminkám.
Šárka


10 komentářů

  1. Šárko,díky za sdílení jak na to!Já také nikdy nebyla šiihla,mám odpradávna větší boky a prsa;-)A nejvíce jsem hubla při kojení:-)Jenže mám už 3 děti a také je mi 45 roků,takže tenhle způsob už nejde aplikovat;-)A čim je člověk starší,kila jdou rychleji nahoru!Nemám nadváhu,ale zdraví mi začíná haprovat a nějaké to kilo dolů by neškodilo!Zatím jsem také omezila přílohy a pečivo a pečení sladkého,ale úplně odpustit si ho nemohu a vlastně ani nechci.Ale teď mě nakopla kamarádka,která dala dolů během pár týdnů 8 kg,upravila jídelníček a každý den šlape doma na trenažéru a hlavně má energie jako dvacítka:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko to určitě, moje tchyně takhle zhubla po šedesátce také právě díky tomu stobu. Teď už vše má v oku a ví, co na ni platí. Tkže pokud je člověk zdravý a chce ještě dlouho být, jde to opravdu v každém věku. Moc držím palce, ať to taky jde ;-)!

      Vymazat
  2. Jednoducha rovnice prijimat mene nez vydam proste vzdy funguje, jsou na ni postavene vsechny diety, jen se kazda tvari trochu jinak. Ja si nemuzu vynachvalit iifym flexibilni stravovani, sice nemam potrebu shazovat kila po porodu (zatim) ale funguje to perfektne treba i na nabirani svalu, nejlepe v kombinaci se cvicenim. I kdyz je pravda ze to asi neni pro kazdeho. Beru to jako zivotni styl. Preju hodne stesti a hlavne abys byla sama se sebou spokojena!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lucko přesně tak. Tohle teda musím vygooglit :-D. Dřív jsem cvičila hodně a bylo to více znát na postavě i kondici, ale teď už to vážně časově nedám, i když vím, že když se chce jde všechno. Jen obzvlášť to cvičení se opravdu musí stát životním stylem a koníčkem, aby byly vidět výsledky. Já to samé přeji a díky, krásné léto :-)

      Vymazat
  3. Já mám ještě malý tip k mlsání, tedy co pomohlo mě: hořká čokoláda. Mám ji schovanou ve skříňce a když nutně potřebuju sladké, sáhnu po ní. Jednak vlastně ani sladká není, a navíc opravdu stačí čtvereček. (Nebo dva.)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo Jani, taky skvělý tip, i když někdy je toho potřeba mnohem víc :-D!

      Vymazat
  4. U nás v rodině se traduje věta, kterou jednou řekl prastrýc tetě: Prázdný pytel nestojí. Prostě když nejíte, nemáte být z čeho tlustí. Já se snažím jíst tak akorát a jsem se sebou spokojená, uvidíme, jak s tím zacvičí případný příchod dětí :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je ideální stav! Nechápu, že někdo přibere jen bříško, každý to máme prostě jinak a upřímně jsem čekala, že stav po bude horší. Možá to bylo taky tím, že jsem měla děti brzy po sobě. Ale Ty určitě správný základ máš, taky se ničeho obávat nemusíš ;-). Moc zdravím a děkuji za návštěvu!

      Vymazat
  5. Minulý rok som na blogu avizovala mínus 25 kg v mojich 55 rokoch.
    Bola to ale na dlhšiu časovú trať aj s naozajstným behom v lese.
    Bolo to tretie moje veľké zhadzovanie v živote: po prvých dvoch, po štvrtom, teda Milovi, aj keď som ho neporodila:-) a po totálnom vyčerpaní pred rokmi.
    Paradoxne mám intoleranciu na zdravé, teda na väčšinu zeleniny a na ovocie, takže to mám o to ťažšie.
    Pa, Šárka!
    Alena Vyskočilová

    OdpovědětVymazat
  6. Alenko tak to je krásné a důkaz, že když se chce jde opravdu všechno! Neumím si to představit, ale zvládla jsi to a to je hlavní. Ať to vydrží a cítíš se stále dobře ;-).

    OdpovědětVymazat

Díky za každý Váš komentář a zastavení se na MMB, těším se na vás! Šárka.